¡Vamos!

8 november 2016

Lieve vrienden,

Tijd voor een kleine update vanuit Costa Rica!
Na een slopende vliegreis en een taxirit gevuld met knikkebollen en ongemakkelijk lachen naar de chauffeur omdat ik er geen hol van verstond, kwam ik dan eindelijk om 22.00 uur aan in Tamarindo. Daar kon ik meteen kennismaken met mijn roommate Madelene (Maddie) uit Noorwegen. Aardig als ze was, kreeg ik meteen de nodige uitleg over hoe de dingen er hier aan toe gaan, want ze zit hier al sinds september. Maar lang duurde dit niet, want al redelijk snel sliep ik als een roosje.

Na een nachtje bijtanken, was het tijd om Costa Rica eens in het daglicht te gaan bekijken. En wauw, ik ben echt in het paradijs beland. Overal zie je groen en dieren en je bent al bij de zee binnen 5 tot 10 minuten lopen. Het zwembad kan ik als ik wil nog naartoe rollen, dit ligt letterlijk 10 stappen van ons appartement. De zongebruinde mensen lachen je overal waar je komt toe en schreeuwen 'pura vida' (het hakuna matata / mañana mañana van Costa Rica). Oh, en heb ik al gezegd dat het hier elke dag zo'n 30 graden is? Daar heb ik de eerste dag maar eens goed gebruik van gemaakt en ik ben met Maddie en haar vriendinnen en vrienden de hele dag aan het strand gaan liggen. Heeeerlijk! 's avonds hebben we een wat dubieuze maaltijd in elkaar geflanst  (wraps met kipnuggets, je moet creatief zijn in een land waar alles in de supermarkt dubbel zo duur is). Daarna heb ik niet meer zoveel gedaan, want maandag begon mijn eerste schooldag om 8 uur!

Om 7 uur ging de wekker maandag en begon mijn introductieles. Met 12 andere mensen die gelukkig ook nog geen woord Spaans spreken ga ik de komende 4 weken aan de slag. Uiteraard hoorde daar ook nog een uitgebreide lunch op het strand bij en nog het nodige afkoelen in het zwembad. Na een heleboel geregel na de klas (mijn bankpas werd niet geaccepteerd), heb ik een pasta'tje in elkaar geflanst en ben ik met Maddie en Suyana, een ander 'klasgenootje', naar 'agua' gegaan, de discotheek waar het op maandag allemaal te doen is. Heel bizar, de vrouwen kunnen gratis drank halen tot 12 uur 's nachts, ladies night noemen ze dat dan. Daar kunnen de ladies nights in Nederland nog wel een voorbeeld aan nemem. Ik liep dan ook niet meer 100% recht toen ik naar huis ging, maar een goeie avond was het zeker! Maar die details zal ik jullie maar besparen.

Vandaag ging mijn wekker weer bruut om 7 uur, dus met frisse tegenzin ben ik uit bed gerold en heb ik mezelf naar school gesleept. Eenmaal daar ging het echter prima en heb ik mijn eerste echte lessen Spaans gehad! De lerares ging meteen full hardcore mode op Spaans en sprak zelfs amper Engels, dus dat was wel even wennen voor de meesten van ons. De zin "¡no entiendo!" (Ik begrijp het niet) is vaak gevallen vandaag. Want ja, in het Engels vragen stellen mag ook al niet. Leuk was het gelukkig wel!

Het stikt hier overigens ook van de wilde dieren. Los van alle party animals hier op de campus, hebben we een iguana (een soort van mega hagedis) die ze hier Frank noemen die altijd op de campus rondhangt om te chillen en heb ik al een slang voorbij zien slidderen van een paar centimeter lang. Ik had nog aardig geluk, want Suyana kreeg een anaconda achtige slang voor d'r schoenen geworpen, en er is ook al iemand op de campus geweest die een schorpioen op haar slaapkamer had. Verder heeft mijn roommate me al foto's laten zien van spinnen in huis waar ik toch bijna een beetje van begon te huilen, maar ik hoop gewoon heel erg hard dat ik die niet ga tegenkomen. De apen brullen me 's morgens wakker vanuit de boomtoppen en ik heb al een wasbeer bij wat andere bewoners naar binnen zien sneaken om te schooien in de prullenbak (les 1 in Costa rica: keep your doors closed als je geen mini dierentuin in je huis wilt).

Al met al is het dus al een hele ervaring, maar ik ga er nu toch maar een einde aan breien voordat het een heel boekwerk wordt. Welterusten!